Monets schilderij Het Sint-Lazareplein overweldigt de kijker niet door de schaal,
maar door de diepe zee van stoom en rook die het doek omhult. Inderdaad, zoals een hedendaagse recensent enigszins sarcastisch
opmerkte: "Helaas verhinderde de dikke rook die uit het doek ontsnapte ons de zes schilderijen te zien die aan deze studie waren gewijd."
Het Gare Saint-Lazare (ook bekend als Interior View of the Gare Saint-Lazare, de Auteuil Line),
toont een van de passagiersperrons van het Gare Saint-Lazare, een van de grootste en drukste treinterminals van Parijs.
Het schilderij is niet zozeer een enkel beeld van een treinperron, het is eerder een onderdeel van een groter project van een dozijn doeken
dat alle facetten van het Gare Saint-Lazare probeert af te beelden.
De schilderijen hebben allemaal dezelfde thema's waaronder het lichtspel gefilterd door de rook van de treinloods,
de opbollende stoomwolken en de locomotieven die het terrein domineren.
Monet exposeerde zes tot acht van deze twaalf schilderijen op de derde Impressionistische tentoonstelling van 1877,
waar ze tot de meest besproken schilderijen van alle kunstenaars behoorden.
Claude Monet, Het Gare Saint-Lazare: Aankomst van een trein, 1877, olieverf op doek, 83 x 101,3 cm (Harvard Art Museums)
Onze reproducties zijn gemaakt met olieverf op doek
Uniek handgeschilderd reproductie olieverfschilderij van Jean geschilderd op schilders Canvas niet van echt te onderscheiden Gratis verzending!